2011. október 23., vasárnap

Játékismertető - Diplomacy

Ha akarnék sem találnék jobb bevezető szöveget, mint ami a szabálykönyvben található. Így most beszéljen helyettem ez az idézet:
A Diplomacy a tárgyalások, a szövetségek, a megtartott és megszegett ígéretek játéka. A túléléshez minden játékosnak szüksége van mások segítségére. A játék megnyeréséhez vezető úton azonban a játékos idővel óhatatlanul egyedül marad. A játék lényege az, hogy tudjuk, kiben bízzunk meg, mikor bízzunk meg, mit ígérjünk és mikor ígérjük meg.

Eredetileg csak egy rövid bemutatót terveztem írni a játékról, egy multiplayer wargame-eket ismertető, későbbi  bejegyzés alkalmával. Azonban több mint 20 partival a hátam mögött, továbbra is annyira zseniálisnak találom ezt a játékot, hogy mégis egy részletesebb cikk mellett döntöttem. Aki erre a blogra téved, az minden bizonnyal hallott már a Diplomacy-ról. 1959-ben jelent meg az első kiadása és azóta számtalan új változat került ki különböző kiadók neve alatt. Több mint ötven éve hatalmas elismerésnek örvend és nagy rajongótáborral büszkélkedhet. Az vitathatatlan, hogy nem szívleli mindenki, ugyanis ez a játék teljesen megköveteli a való élet és a játék szétválasztását. De most majd mindenki eldöntheti, hogy kedvet kapott-e hozzá.

Téma: Az I. világháború előtti években járunk. 7 nagyhatalom verseng Európa uralmáért. Anglia, Franciaország, Olaszország, az Osztrák-Magyar Monarchia, Németország, Oroszország és Törökország. Láthatjuk, hogy hét játékos a legmegfelelőbb a kezdéshez, de vannak opcionális szabályok, melyek lehetővé teszik kevesebb számú játékos megmérkőzését is. Illetve rengeteg nem hivatalos variáns létezik kevesebb játékosra adaptálva. Ezekben más térképet használhatunk. Az egyik legjobb, amit próbáltam az az öt személyes ókori változat volt. De térjünk vissza az eredeti Európa változathoz. Alapvetően a Diplomacy nem feltétlenül nevezhető wargame-nek. Fő aspektusát nevéből is kikövetkeztethetően a diplomácia adja. Egy igazi kommunikációs játék, ahol nem bízhatsz senkiben, mégis meg kell tenned. Egyedül lehetetlen nyerni, viszont sosem tudod, hogy mikor támad hátba eddigi szövetségesed. Ígéreteket tehetsz és minden következmény nélkül felrúghatod azokat, persze célszerű betartani is, hogy ne maradj egyedül. Vérbeli taktikai, blöffölős játék.

Alkatrészek: Az elmúlt több mint 50 év alatt számos kiadást megélt már a játék. Vannak köztük olyanok, ahol kis fa kockák jelölik az egységeket. De talán a legszebb az 1999-es Hasbro kiadás, mely kicsi, fémből készült ágyúkat és hajókat tartalmaz. Az itthon beszerezhető évfordulós kiadás szép grafikai megvalósítást kapott, de csak kartonjelölőkkel találkozunk a dobozban. Most térjünk ki rájuk egy kicsit részletesebben.
Kapunk egy kemény kartonra nyomott táblát Európa térképével. Különböző színekkel jelölve vannak a hatalmak kezdő pozíciói, illetve látunk semleges tartományokat is. Egyes területeken csillagokat látunk, ezek az ún. ellátmányi központok. Összesen 34 ilyen értékes terület van. Amennyiben bármelyik hatalom legalább 18-at, vagyis a többségét birtokolja, úgy ő megnyerte a játékot.
Minden hatalom kétfajta egységgel rendelkezik. Vízi egységekkel, melyeket értelemszerűen vízen és vízparti területeken helyezhet el. Valamint szárazföldiekkel, de azokat csak szárazföldön használhatja. Amint korábban írtam az évfordulós kiadásban ezeket az egységeket kartonból készült tokenek jelzik, minden hatalomnak a saját színében. Ezen kívül kapunk még jelölőket, hogy az egyes elfoglalt tartományok gazdáit számon tudjuk tartani. Jár még a játékhoz hét kicsi térkép, hogy a diplomáciai megbeszélések alkalmával jobban szemléltetni tudják céljaikat az egyezkedők. És természetesen egy szabálykönyv.

Komplexitás: Számomra itt jelenik meg a játék zsenialitása. A szabályok hihetetlenül egyszerűek, nagyjából 5-10 perc alatt elmagyarázható. Mégis számos játék után, még mindig előfordul velem, hogy fél órát is agyalok egy megfelelő döntésen (persze nem élő játéknál). Sokszor nehéz eldönteni, hogy mikor van itt az alkalmas időpont egy szövetség felrúgására, vagy éppen egy békeajánlatra. Minden parti teljesen másképp alakul, minden ellenfél más stratégiát kíván. Vannak hatalmak, melyekkel nehezebb a győzelem, de jó diplomáciával, meggyőzőerővel és megfelelő időzítéssel a legesélytelenebb helyzetből is ki lehet keveredni. És persze a győzelem kapujában hozott rossz döntés is okozhat végzetes következményeket néhány kör leforgása alatt. Ez az a játék, amit soha nem szabad feladni, mert ha jól játssza valaki, akkor bármi megtörténhet. Sokan mondják is, hogy a Diplomacy nem egy játék, hanem egy életforma :)

Játékmenet: Szeretném leszögezni még most, hogy sértődősök és érzékeny lelkűek messziről kerüljék el a játékot. Csak úgy lehet és érdemes belekezdeni, ha mindenki a saját érdekeit követi és képes a legjobb barátjának, vagy párjának is keresztbe tenni. A Diplomacy nem a csapatépítésről szól, aki kooperálni szeretne az vegye le a Pandemic-et a polcról. Nekem talán ez volt a legnehezebb az első néhány játékom alatt. Ígéreteket kaptam és bíztam bennük. Nagyot is buktam. Bevallom 2-3 játék után emiatt kicsit csalódottan be is fejeztem egy jó félévre a Diplomacy-t. De folyamatosan ott motoszkált bennem a vágy, hogy adjak neki még egy esélyt. Meg is tettem, próbáltam elvonatkoztatni és vérbeli politikus-diplomataként viselkedni. Azóta is rendszeresen játszom és nagyon nagyra tartom a játékot. Bár még most is leginkább a lelkiismeretesebb játékstílust használom és valakivel végig szövetségben, nem egyéni győzelemre, hanem páros döntetlenre játszunk.
De nézzük át a játék menetét. 1901-ben kezdődik a móka és addig tart, amíg valaki nyer, vagy a játékosok megegyeznek a döntetlenben. Minden év két fordulóra van osztva, tavaszra és őszre, melyek mindenben megegyeznek egymással. Először a játékosoknak lehetőségük van diplomáciai megbeszéléseket folytatni. Ez lehet nyílt mindeni előtt zajló, vagy elvonulva, egy titkos egyezkedés. Ilyenkor bármilyen ígéretet lehet adni, megnemtámadási egyezséget kötni. De akár fenyegetőzni vagy behódolni is. A játékosok összehangolhatják csapatmozgásaikat, egymás támogatását, vagy téves információt adva félrevezethetik társukat előkészítve egy meglepetésszerű támadást. Ilyenkor lehet pletykákat is elhinteni egy mástól elcsípett támadásról. Bármelyik játékossal le lehet paktálni. Sokszor már az kétségeket ébreszthet, ha a szövetségesed pár szót vált a sarokban az ellenségeddel. Pedig lehet, hogy csak elutasította a tárgyalási hajlandóságát. Na persze az sem kizárt, hogy pont most fog ellened fordulni. Emiatt a bizonytalanság miatt az egész játék folyamán izzik a paranoiás feszültség (és még cylon-ok sem kellenek hozzá).
A diplomáciai fázis után minden játékos leírja egyszerre egy papírlapra az egységeinek kiadott parancsot. A parancsoknak formai követelménye van és amennyiben valaki rosszul adta ki, úgy az semmisnek minősül. Négyféle parancs adható: Helyben maradás, mozgás egy szomszédos tartományba (ha ott más egység van, akkor nevezhetjük támadásnak is), szállítás (ezt csak vízi egységek tudják), illetve támogatás. Támogatni szomszédos tartományra irányuló mozgást lehet vagy a helyben maradást, vagyis segíteni a védekezést. Bárkinek az egysége támogatható. Miután mindenki leírta a parancsokat, egyszerre végrehajtjuk azokat. Fontos megjegyezni, hogy egy területen csak egy egység tartózkodhat és minden egység ugyanolyan erőt képvisel. Tehát ha két különböző egység akar ugyanabba a tartományba mozogni, akkor mivel egyforma erősek, mindketten "visszapattannak" a kiinduló helyükre és egyikük sem tud a céltartományba mozogni. De ha az egyiknek támogatják a mozgását, akkor ő erősebb lesz és megszerzi a területet, a másik pedig visszapattan. Ezen ok miatt, amennyiben egy egység védi a területét azt egyedül nem lehet elfoglalni, csak támogatással. Ha egy támogató egységet támadnak meg, akkor a támogatása megszűnik. Szállításnál bármilyen hosszú láncban lehet szállítani, ha a szomszédos vízi területen is a szállítás parancs van kiadva. Ez lényegesen meggyorsíthatja a mozgást, hiszen normál esetben csak szomszédos területre lehet mozogni.
Miután mindenki végrehajtotta a parancsait, vannak melyeknek hatása érvényesül és akadnak amik nem sikerülnek, mert más játékosok cselekedetei közbeszólnak. Ha szükséges úgy az elfoglalt területekről visszavonulási parancsot kell kiadni egy szomszédos üres területre. Ha ez nem lehetséges, akkor az egység megsemmisül. Ez az egyetlen módja az egységek csatában történő elpusztításának.
Ha mindez megvan, akkor jön az őszi forduló. Kezdődik a diplomáciai csevej, majd parancskiadás, végrehajtás és visszavonulás. Ezután minden év végén a játékosok megszámolják mennyi olyan területük van, amelyik ellátmányi központot tartalmaz. Fontos, hogy csak akkor birtoklunk egy területet, ha nekünk volt rajta legutóbb egységünk az őszi fordulóban. Miután mindenki megszámolta, összeveti a táblán lévő egységei számával. Ha több egysége van, akkor le kell venni tetszése szerint a különbözetet. Amennyiben kevesebb egysége található a táblán, úgy az eredeti, otthoni ellátmányi központot tartalmazó tartományaira felteheti a különbséget. De továbbra is igaz a szabály, hogy egy területen egy egység állhat. Ilyenkor, ha valamelyik hatalom birtokában van legalább 18 központ, akkor vége a játéknak. Azok a hatalmak, melyek elveszítették az összes tartományukat amin központ található, végleg kiesnek a játékból.
Nem tudom, hogy feltűnt-e, de a játék nem használ sem dobókockát, sem kártyákat, sem pedig táblázatokat. A szerencse szerepe egyetlen dologra korlátozódik. Mégpedig a hatalmak kiosztásának véletlenszerűségére. Innentől kezdve csak jó stratégia és időzítés, kitűnő emberismeret és helyzetfelismerés kell a győzelemhez és persze egy nagy adag diplomáciai érzék.

Újrajátszhatóság: Tipikusan az a kategória, ahol végtelen a lehetőségek száma. Minden országgal másképpen játszik az ember. És nem mindegy az sem, hogy kik az ellenfeleink. Ami problémát jelenthet az a hosszú (6-7 órás) játékidő és a 7 játékos jelenlétének igénye. Az idő természetesen nagyon változó lehet az egyes partik alatt, de ha kevés időnk van, akkor nem muszáj 18 központig játszani. Ha 3-4 óránk van, akkor az idő lejárta után, megnézzük kinek van több központja és ő nyert. Ugyanolyan jó szórakozást nyújt így is. A rengeteg elérhető variáns pedig orvosolja a játékosszám kérdést is.
Zárásképpen nem is tudnék mást javasolni, hogy aki csak teheti és nem retten meg a nehéz döntésektől, az adjon neki egy esélyt.

A Diplomacy-hoz elérhető az eredeti angol és Valgabnak köszönhetően a magyar szabály is. A játék beszerezhető a hazai játékboltokban. Ha valaki szeretné kipróbálni neten, akkor javaslom a webdiplomacy oldal-t. Itt lehet élőben és körökre osztva is játszani. Általában angolul mennek a tárgyalások, de ha összejön 5-7 ember, akkor egy magyar nyelvű partit is lehetne indítani.

2 megjegyzés:

Simulacrum írta...

Nagyon játékosfüggő, nagyon létszámfüggő, nagyon más mint egy eurogame és ezen tulajdonságai miatt szerintem nem a legjobb játék. De az vitathatatlan, hogy jó társasággal, akik szeretik az ilyenfajta nagy interakciót biztosan jól működhet. Illetve még azt is hozzátenném, hogy gépen talán még jobb is lehet játszani, mert alapesetben elég sokat kell írni a parancsok kiadása miatt. Erre lehetne valami jó megoldást találni. Nagyon rétegjáték véleményem szerint, de abszolút elhiszem, hogy 7-en, hozzáértőkkel nagyon jól működhet.

Jani írta...

Én neten játszottam kb. 10 partit, nagy élmény! Élőben egyszer próbáltam, káoszba fulladt, mert kicsit elbagatelizáltam a szabálymagyarázást, meg amúgy sem igazságos szerintem 4 fővel:)

A neten a világtérkép is jó, de leginkább az antik jött be! Ott nagyon igazságos a kezdőállás, az 5 főre van optimalizálva. Én kinyomtattam a pályát, valamikor élőben is kipróbálhatnánk, sokkal jobb, mint az eredeti térkép szerintem, és 5 fő könnyebben összejön, mint 7:)

Megjegyzés küldése

 

WARGAME BLOG © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness