2011. október 16., vasárnap

Játékismertető - Maria

Ma egy magyar vonatkozású játékot szeretnék Nektek bemutatni. A Portugál játékdíjat elnyert (2009) és a Golden Geek legjobb wargame kategóriában jelölt (2010) Maria, egy 2-3 személyes, egyszerű wargame. Több szokatlan  mechanizmust ötvöz, és azt kell mondanom, hogy mindezt igen jól teszi.


 Téma: Ahogyan ezt a játék borítójából és címéből következtetni lehet, Mária Terézia, egykori királynénk áll a középpontban. Szerintem már senkinek sem cseng ismeretlenül ez a név. 1740 és 1780 között több ország (köztük Magyarország) és tartomány uralkodója volt. Máig kettős megítéléssel szemlélik, hiszen vámrendeletével és úrbéri rendeletével nehezítette a gazdaság fejlődését és a magyar jobbágyság egy részének életet, azonban vitathatatlan érdemei vannak az oktatás és egészségügy területén. Azt talán kevesen tudjátok, hogy megérdemelten kapta a Habsburg-Lotharingiai-ház ősanyja elnevezést, ugyanis 16 gyermeket hozott világra, akik megalapozták az említett uralkodói ház elterjedését. Uralkodásának közel fele háborúskodással telt, ezek közül is az egyik első, a játékunk témájául szolgáló osztrák örökösödési háború.
Bár az 1723-as Pragmatica sanctióban Mária apja, Károly kimondta a Habsburg birodalom feloszthatatlanságát, törvényesítette a nőági örökösödést, és ezt számos nemzetközi szerződésben el is ismertette az európai hatalmakkal, ennek ellenére halála után háború indult az osztrák örökség megszerzéséért, és II. Frigyes, porosz király hadüzenet nélkül támadt a Habsburgokra. Az Ausztria elleni háborúba Poroszország mellett bekapcsolódott még Franciaország, Bajorország és Szászország is. A játékban ezeket a seregeket, illetve a Pragmatikus sereget irányíthatjuk majd. És mindezt egy érdekes szövetségi rendszerben.


Alkatrészek: A játék tartalmaz egy kemény karton alapú táblát, ami véleményem szerint nagyon szép dizájnt kapott. Erődök és a közöttük lévő úthálózat látható a két fő részre osztott térképen. A nagy- és kis-hatalmak területei különböző színekkel lettek megkülönböztetve, úgyhogy minden nagyon ízléses és informatív.
A tábornokokat fa korongok jelképezik, az ellátmányt biztosító vonatokat pedig kicsi fakockákkal jelöljük a táblán. Kapunk még egy pakli politika kártyát és 4 pakli francia kártyát, kettőtől tízig számozva és paklinkét két "tartalék" lapot, ami alapvetően Joker funkciót lát el. A kártyák a számukon és színükön kívül egy-egy képpel is díszítve vannak, erősségüknek megfelelően.
Találunk az erődök birtokosát jelölő tokeneket is, illetve egyéb kiegészítő elemeket, mint a szabálykönyv, játékos segédlet és egy tábla a politikai küzdelmek levezetésére. Összességében elmondható, hogy a komponensek minőségére és szépségére nem lehet panasz.


Komplexitás: Nagy előnye a játéknak, hogy játszható egyszerűsített és a teljes szabállyal egyaránt. A különbség csupán a politikai csatározások meglétét vagy annak hiányát jelenti. A teljes szabály alkalmazása sem teszi bonyolultabbá a játékot, hanem inkább egy magasabb szintre emeli. Ilyenkor már lehetőség van előnyt kovácsolni, vagy ellenfelünket kedvezőtlenebb helyzetbe hozni különböző politikai helyzetek kiaknázásával. De maga a játékmenet csak minimálisan módosul.  Kezdő szabályokkal a játéktábla jobb oldali részét kell csak használni a bal oldali flandriai térképrész nem vesz részt a játékban. Úgy gondolom, hogy egy kiváló bevezető wargame a Maria, mert nincsenek benne bonyolult táblázatok és kivételek. Teljesen egyértelmű játékmenet jellemzi. Kinézetében sem olyan elrettentő, mint egy nagy stratégiai szintű, több száz countert használó játék, hanem inkább könnyedebb eurogame szaga van. Ez azonban távolról sem jelenti azt, hogy ne lenne mélysége, rengeteg nehéz kérdés és taktikai döntés hárul a játékosokra, mind politikai és katonai téren.


Játékmenet: El is érkeztünk az érdekes részekhez. Kezdjük a játékosok által irányított hatalmakkal. Kétszemélyes játéknál alapvetően mindenki Ausztriát támadja, neki pedig ki kell húzni a játék végéig úgy, hogy a Poroszország és Franciaország nem nyeri meg a játszmát. A haladó játékban Ausztriának van egy kis segítsége a Pragmatikus seregnek köszönhetően. Ez a fajta játékmenet teljesen más, mint a háromszemélyes, mert itt a túlélés a lényeg, támadásra nem igazán van energia.
Ezzel szemben a háromszemélyes játékban az az érdekes szituáció figyelhető meg, hogy Flandria térképén a poroszok által irányított Pragmatikus sereg és Ausztria szövetségben küzd a franciák ellen. A játéktábla jobb felén pedig porosz-francia szövetség harcol az osztrák területek megszerzéséért. Ez egy eleinte szokatlan, de nagyon érdekes és ötletes elgondolás volt a szerzőtől. A továbbiakban a háromszemélyes, haladó játékot veszem alapul az ismertetésben.
A játék 4 évet ölel fel, évenként 3 fordulóval és az évet lezáró tél fordulóval. A fordulók kezdetén kerül sor a politikai döntések meghozatalára. Ilyenkor véletlenszerűen felcsapunk kettő politika kártyát, majd a kezünkben lévő taktikai kártyákkal (francia kártyákkal), egyszerre, titkosan licitálhatunk az egyes eseményekre. Aki a legnagyobb megfelelő színű lapot tette, az választhat, hogy elkerüli a politikai esemény létrejöttét (ha az túl jó lenne valamelyik ellenfelének), vagy egy számára előnyös esemény megtörténtét segíti elő. Nem olyan jelentős hatásokra kell gondolni, például valaki kap plusz két egységet, vagy egyel több taktikai kártyát húzhat, vagy esetleg le kell vennie egy tábornokát, mert azt külföldre vezénylik.

A politika fázis után az osztrák játékos felhelyezheti két huszárját a táblára. Ezzel a többi hatalom ellátmányát zavarja meg. Ilyenkor értékes lapokat dobathat el ellenfele kezéből.
Majd meghatározott sorrendben a hatalmak cselekedetei jönnek. Taktikai kártyákat húznak és ellenőrzik, hogy tábornokaik megfelelő távolságban vannak az ellátmányt biztosító vonatokhoz képest. Amennyiben nem, úgy egységeket veszíthetnek és más korlátozások is érintik őket. Ezután mozoghatnak majd. Az erre vonatkozó szabályok nagyon egyszerűek könnyen megjegyezhetőek. Mozgásuk során ha keresztülhaladnak olyan erődön, amely nem tartozik a szövetségesük alá, akkor azt meghódítják és egy jelölőt tesznek rá.

Amennyiben mozgásuk végeztével bármely szomszédos mezőn ellenséges tábornok áll, úgy csatára kerül sor. A harc szintén egy szokatlan mechanizmusra épül. A két tábornok felfedi, hogy mennyi egységet vezetett csatába, majd akinek kevesebb ez az érték az kezdi a csatát. A térkép fel van osztva különböző területekre, melyek a francia kártyák színeit viselik. Csatában minden játékosnak olyan lapot kell kijátszani a kezéből, amilyen szektorban áll a tábornoka. A kijátszott lap értéke hozzáadódik a csapata erejéhez. Ha így az ellenfelének kisebb ereje lett, akkor ő játszhat ki lapot. És így tovább, felváltva, amíg valamelyik fél már nem tud, vagy nem akar erősíteni. A vesztes sereget veszít és vissza kell vonulnia.
A csaták végeztével a következő hatalom ugyanezeken a fázisokon megy végig (laphúzás, ellátmány, mozgás, harc). Ha minden hatalom befejezte körét, új forduló kezdődik a politika fázissal. Vagy minden harmadik forduló után a téllel. Tél folyamán a játékosok sereget vásárolhatnak, elfogott tábornokaikat visszahelyezhetik és a haladó játékban pontokat kapnak.
A játék azonnal véget ér ha meghatározott számú erődöt elfoglalt egy adott hatalom, vagy a játék végén a tél fordulók alatt szerzett pontok alapján derül majd ki, hogy ki lett a győztes.


Újrajátszhatóság: Igaz, hogy minden játszma ugyanolyan felállással kezdődik, de a játékmenetből adódóan biztos vagyok benne, hogy kétszer ugyanaz nem fog megtörténni. Nagy szerepe van a taktikai kártyáknak, ugyanis ezektől függ, hogy hol tud a játékos eredményesen harcolni, a mozgását is ezekhez fogja szabni. A taktikai kártyák pedig mindig változnak. Ezért úgy vélem, hogy alacsony komplexitása, és egyértelműsége, egyedi elgondolásai és szép grafikája, valamint nagy újrajátszhatósága  folytán a Maria jó választás lehet a könnyedebb wargame-ek kedvelőinek. De nyújt elég taktikai mélységet egy tapasztaltabb játékosnak is.

Interneten érhető a játék magyar és angol szabálya. Valamint előrendelhető státuszban van két magyar játékboltban is. De természetesen megrendelhető a kiadótól is.
VASSAL modulja letölthető innen.

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez övön aluli volt, főleg hogy még magyar szabály is van:) Túl csábító...

Gamer írta...

A magyar szabályt már nem emlékszem, hogy honnan sikerült megszereznem. De még egyszer köszönet a fordítónak, sokaknak segített a munkájával.

Jani írta...

Szia, látom a Gémben érdeklődtél, válaszoltak valamit?

Valgab írta...

Affene, megelőztél, pont a közeljövőben akartam írni én is a játékról. Egyébként mind a játék, mind a cikk remek.

Én a kiadótól rendeltem az én példányomat. Többször játszottuk ketten, sajnos a 2 személyes verzió nem tűnt kiegyensúlyozottnak: Ausztria mindig veszített. :(

Gamer írta...

@ Jani: Nem kaptam még választ. De nézegettem a 3 ismert német boltban is és ott is tűrhető áron vannak. Karácsony környékén pedig biztosan lesz rendelés valamelyikből.

Gamer írta...

@ valgab: Igen volt alkalmam nekem is ketten játszani, csúfos vereség lett a vége :) Természetesen Ausztriával voltam. Ketten teljesen más taktikát kíván. Szerintem mindig meg kell próbálni úgy helyezkedni, hogy ne lehessen meghódítható az erőd, és kihúzni a végéig. Az biztos, hogy nagy kihívás.
Hárman viszont elképesztően jó. Szépen ki van egyensúlyozva. Legutóbb a franciákkal nyertem, a most futó játékban az utolsó évben járunk és a porosz és osztrák fél áll igen közel a győzelemhez.

Írok privátot, hogy miket tervezek a közeljövőben és akkor nem lesznek ütközések :)

Janos Balogh írta...

Nagyon jó az ismertető, köszi! :)

Megjegyzés küldése

 

WARGAME BLOG © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness